A continuació, us deixem un resum d’aquestes sis experiències, amb enllaços perquè exploreu i us inspireu en els seus projectes.
El grup CLER de les Biblioteques de la Província de Girona.
El grup CLER (club de lectures recomanades) és un grup de treball en xarxa en el qual hi participen professionals de biblioteques d’arreu de la província de Girona.
Es va crear el 2004 i actualment consta de 24 membres. El seu objectiu principal és el foment de la lectura i el coneixement de la literatura infantil i juvenil. Les seves activitats principals consisteixen en:
- L’elaboració de guies de novetats recomanades.
- Formació per al personal que forma part del grup.
- Manteniment del blog com a portal d’accés a la feina del CLER.
Actualment es realitzen unes tres guies de novetats de manera anual, de les quals s’imprimeixen 15.000 còpies que es distribueixen en paper a totes les biblioteques de Girona.
En les trobades del grup es comenten les novetats i es reparteixen les ressenyes que apareixeran a la guia acompanyant els títols inclosos. Hi apareixen aproximadament 26 llibres en cadascuna de les guies, classificats per edats. Les il·lustracions que apareixen són aportacions desinteresades d’alguns il·lustradors.
El servei de biblioteques de la Diputació de Girona els ofereix la coordinació, el suport logístic i també el pressupost necessari per la impressió de les guies (3000 €) i l’adquisició de novetats per a les biblioteques que formen part del grup, que es comprometen a tenir exemplars de tots els llibres inclosos a la guia (6000 €).
La guia, un cop editada, serveix també per fer presentacions dels llibres inclosos a famílies, mestres, gent interessada, etc…
Enllaços d’interès:
Bloc del CLER.
El Llibre Gegant de la Biblioteca Sant Bartomeu, d’Alpicat.
El Llibre Gegant és una activitat que pretén acostar de manera lúdica el llibre al públic familiar, i que explora diferents vessants:
- L’escriptura creativa.
- La narració oral.
- El coneixement de la il·lustració.
Enguany es realitzarà la 17a edició, i ha passat per diferents fases: va començar sent una activitat d’una tarda, per passar a ser tota una setmana d’activitats, i ara ha tornat a concentrar-se en un sol dia.
Per a la seva realització, són indispensables tres eines:
- La difusió: s’edita un fulletó informatiu de la festa.
- La base de dades d’il·lustradors.
- La base de dades de voluntaris.
L’activitat consisteix a que els infants vinguin el dia de l’activitat amb un conte breu escrit per ells mateixos i passin per diferents “taules” fins a veure com el seu conte passa a formar part del llibre gegant. Per això, es necessiten els voluntaris que atenen les diferents taules, i els il·lustradors que llegeixen els contes i els plasmen en una il·lustració.
La primera taula per on han de passar els infants és la de correcció ortogràfica. Un cop tenen el vist-i-plau dels mestres voluntaris, poden triar quin il·lustrador volen que dibuixi el seu conte. Amb la il·lustració ja feta, passen a la taula de pautat, la taula de fixació (per esborrar pauta, restes de llapis… i fixar amb laca la il·lustració), la zona d’assecat, i el registre dels participants en la base de dades. Tot i que s’encoratja que els infants portin el conte escrit de casa, també es disposa d’una taula on el poden escriure allà mateix.
Les il·lustracions, amb els contes, passen a formar el llibre gegant d’aquella edició.
Tot el procés és fotografiat per un voluntari, així com els dibuixos originals, que després s’envien en versió digital als il·lustradors i en versió impresa en DINA4 a cadascun dels infants com a record de la seva participació. La festa finalitza amb un berenar pels infants i un sopar de germanor per voluntaris i il·lustradors.
Per a la realització de l’activitat s’involucren un mínim de 20 voluntaris i aproximadament 15-25 il·lustradors.
Enllaços d’interès:
Vídeo resum de la 15a edició del Llibre Gegant.
El poker de llibres de la Biblioteca Pública de Lleida.
Amb l’objectiu de conèixer el públic juvenil lector de la ciutat de Lleida, i aconseguir que aquests joves, molt aficionats a la lectura, es convertissin en mediadors / prescriptors de la lectura de novel·la juvenil, es va crear aquest anomenat “grup de treball” amb joves d’entre 14 i 17 anys apassionats de la lectura i que volen compartir-la amb altres adolescents de la seva edat.
Fa un any que es va posar en marxa i actualment en formen part set membres (5 noies i 2 nois) provinents de diferents centres educatius de la ciutat. Aquests joves:
Decideixen una part dels llibres juvenils que es compraran a la biblioteca.
Van a comprar a les llibreries de proximitat, acompanyats per la bibliotecària.
Són els primers que podran llegir aquests llibres un cop s’incorporen al fons de la biblioteca.
A la biblioteca s’ha creat un racó identificatiu de l’espai juvenil “Poker de llibres”, i els llibres triats pel grup també són fàcilment trobables al catàleg ARGUS cercant POKER al topogràfic.
El grup es troba un cop cada dos mesos, i entre trobades la comunicació es fa via Whatsapp, i també mantenen un blog on fer recomanacions i llistats dels seus llibres favorits. També organitzen trobades i xerrades, s’estan fent presentacions del grup a instituts de la ciutat, i hi ha en marxa un projecte per treballar continguts complementaris als llibres a través de AURASMA, una aplicació de realitat augmentada.
Enllaços d’interès:
Bloc de Poker de Llibres.
Educar & família, de la Biblioteca Margarida de Montferrat de Balaguer.
Educar & família es tracta d’un projecte que ha anat evolucionant i ampliant-se al llarg dels anys. Va començar sent molt similar al Nascuts per llegir, ja que va néixer arrel del contacte d’un dels pediatres de la població amb la biblioteca, però es va ampliar posteriorment dels 0-3 als 0-5 anys i, des del 2013, inclou activitats per famílies amb infants i joves des dels 0 als 17 anys, amb la col·laboració del CAP, les llargs d’infants, escoles i instituts a través de les AMPAs.
Durant l’any 2015:
- Hi van participar 150 famílies inscrites.
- Es van realitzar 27 activitats.
- Van participar 1941 persones.
- Es van realitzar guies temàtiques que van incloure 400 referències bibliogràfiques.
- El programa va tenir un cost total de 6000€, aportats per l’Ajuntament.
Com déiem, l’estreta col·laboració amb els pediatres és la clau de l’èxit, ja que és des d’allà que deriven les famílies a la biblioteca perquè s’inscriguin en el programa d’activitats, i a més perquè és des del CAP que es detecta la necessitat d’activitats concretes i s’encarreguen a la biblioteca. La difusió del programa bimensual d’activitats, que es fa a través de les escoles (s’inclou el programa a les motxiles dels infants), també funciona molt bé.
Les activitats que es realitzen són de tipus molt divers i tenen com a públic objectiu el familiar, però tant poden ser hores del conte infantils (per dues franges d’edat, 0-3 o a partir de 4), com xerrades tipus conferència o tipus taller (per exemple, sobre relaxació, música, com triar llibres, apps educatives, etc…), trobades d’intercanvi d’experiències, etc…
Aquestes activitats s’acompanyen de la realització de guies de lectura temàtiques on s’inclouen tots els recursos de la biblioteca en guies sobre diferents temes: la gelosia, la separació, la malaltia, la mort, l’adopció, etc…
Enllaços d’interès:
Activitats Educar & família.
Guies de lectura Creixem llegint.
El Pla de Lectura de la Biblioteca Can Butjosa de Parets del Vallès.
El Pla de Lectura es va iniciar el curs 1993-1994. Es va detectar que als infants els costava anar a la biblioteca, i es va endegar aquest programa de visites de la biblioteca a l’escola en el qual participen 5 de les 6 escoles de Parets del Vallès.
El Pla de Lectura actualment es concentra als sis cursos de primària, i s’hi dediquen tres/quatre persones, la coordinadora i dos o tres contacontes. El pressupost total del Pla de Lectura és de 20.000€, dels quals un 50% l’aporta l’ajuntament a través de la biblioteca i l’altre 50% les escoles, a través de la seva pròpia dotació econòmica o de les AMPAs.
El Pla funciona de la següent manera: d’octubre a juny, tots els cursos de primària reben una visita mensual d’un dinamitzador que porta un lot de llibres i el presenta, a través de contacontes o d’explicacions i descoberta dels llibres de lectura. El lot de llibres queda a l’aula (en alguns cursos també es poden agafar en préstec des de l’escola) fins el mes següent, quan el dinamitzador torna, comprova els llibres que s’han llegit, i en presenta de nous. Els infants disposen d’un “mapa lector” on poden anar incorporant enganxines o cromos de les cobertes dels llibres que van llegint durant el curs.
Els lots inclouen llibres de qualitat seleccionats des de la biblioteca, amb la voluntat que els infants accedeixin i tinguin un bagatge cultural i literari al qual d’una altra manera probablement no tindrien accés. Es té molta cura, doncs, de la selecció: que sigui variada i de qualitat, incloent tant clàssics com llibres contemporanis que es consideren “imprescindibles” en l’educació lectora dels infants.
Des de la biblioteca es coordina la rotació de lots, la reparació i l’adquisició del fons. Evidentment, és molt important la complicitat del mestre en la motivació dels infants cap els llibres proposats des de la biblioteca.
Enllaços d’interès:
Pàgina web de la biblioteca Can Butjosa.
El treball amb la comunitat educativa a les Biblioteques de Cornellà.
La ciutat de Cornellà disposa de tres biblioteques públiques que recentment han iniciat, amb la col·laboració de la Marta Roig com a experta externa a la biblioteca, dues vies de treball en xarxa amb la comunitat educativa de la ciutat.
Per una banda, les jornades bianuals B-EDU, de les quals s’han fet dues edicions i que volen ser una oportunitat per formar els professionals tant de biblioteques com de les escoles al voltant de la lectura i la literatura infantil i juvenil. Per això es compta amb la col·laboració tant del centre de recursos pedagògics com del servei educatiu de l’ajuntament.
Els eixos al voltant dels quals han girat aquestes dues edicions han estat:
Entorn i lectura.
Llegir & Aprendre & Conèixer.
(Trobareu els materials de les dues jornades als enllaços d’interès).
Per altra banda, la Corneliada, un certamen anual de lectura en veu alta que implica les escoles de primària. Cada any s’ofereix formació als mestres sobre la lectura en veu alta, i el certamen gira a l’entorn d’un tema, del qual les biblioteques en fan una tria bibliogràfica. La lectura en veu alta es treballa des de les escoles, i es realitza una mostra final a les diferents biblioteques (cadascuna atèn les escoles de la seva zona), on es fomenta la participació més que no pas la competició.
Enllaços d’interès:
Ponència a les 14es Jornades Catalanes d'Informació i Documentació.
Materials de la 1a jornada B-EDU.
Materials de la 2a jornada B-EDU.
Pàgina web de les biblioteques de Cornellà.
***
Després de la presentació de les experiències i de l’esmorzar, hem pogut visitar l’exposició de literatura infantil i juvenil produïda pel CLIJCAT de la mà de la Glòria Gorchs, una de les bibliotecàries de l’equip encarregat de realitzar-les. L’exposició d’enguany es titula “S’ha escrit un crim” i gira entorn de llibres d’investigacions detectivesques de tota mena. Escoles, biblioteques i altres institucions poden sol·licitar aquestes exposicions al CLIJCAT. Tota la informació està disponible en aquest enllaç.
Per finalitzar, us deixem una mostra del desenvolupament de la jornada a través dels tuits dels seus participants, on hi trobareu imatges i enllaços d’interès.
Recordeu que el Bib Botó disposa d’un canal de Twitter i un perfil de Facebook, on podeu informar-vos de les nostres activitats i d’altres continguts d’interès sobre biblioteques, infants i lectura.
1 comentari:
Moltes gràcies per la vostra complicitat, Bib Botó, i felicitats per la Trobada! Va ser un plaer tenir-vos al Saló i vuere la bona feina que es fa a les biblioteques.
Publica un comentari a l'entrada