Des de Castelldefels, Viladecans, Esplugues, Cornellà, El Prat, L’Hospitalet i altres poblacions, alguns de nosaltres ens vam desplaçar fins aquest equipament, inaugurat aviat farà un any, per compartir experiències sobre la feina que fem des de les sales infantils, i molt especialment, en aquesta ocasió, per parlar dels serveis que oferim als infants amb discapacitats.
La jornada es va iniciar amb una presentació en profunditat de dues de les activitats infantils que amb una periodicitat mensual es realitzen a la biblioteca de Sant Ildefons.
Per una banda, l’activitat “Shhh... compte, un conte!” (la seva responsable, la Chus Ramos, forma part de la plantilla de la biblioteca). És una activitat de narració de contes on es té molt present el conte explicat. Tot i que pugui semblar una contradicció, és cert que a molts espectacles de narració de contes, el conte té un paper molt secundari, si no totalment invisible. Això és el que es vol evitar amb aquesta activitat: el conte, el llibre, té un paper central. L’activitat, adreçada als infants de 4 a 9 anys, va acompanyada d’una presentació d’altres contes de temàtica similar, d’una estona de lectura compartida en família, i d’un col·loqui o debat guiat on a través de preguntes preparades prèviament, la narradora i conductora de l’activitat vol fer els infants pensar i parlar sobre el conte que han escoltat. Es reserva un aforament de 20 places infantils per aquesta activitat, i alguns dels contes explicats fins ara han estat: - Els tres bandits, de Tomi Ungerer.
- La escoba de la viuda, de Chris Van Allsburg.
- El conte de Nadal, de Charles Dickens.
- El león que no sabía escribir, de Martin Baltscheit.
Nati Calvo, directora de la biblioteca Sant Ildefons de Cornellà. |
La segona activitat presentada s’emmarca dins dels anomenats laboratoris de lletres i imatges o laboratoris de lectura. Podeu llegir en què consisteixen aquestes activitats en l’article publicat al número 77 de la revista Faristol i trobar moltíssima documentació al blog dels laboratoris de la biblioteca Roca Umbert de Granollers. Es tracta en aquest cas d’una activitat contractada a Marta Roig com a professional externa, que es paga amb el pressupost per a activitats de la biblioteca. També s’adreça a infants de 4 a 9 anys i té un aforament de 20 infants participants.
Els trets bàsics d’aquesta activitat són:
- que es tracta d’una activitat adreçada a famílies, i que requereix una gran implicació per part dels pares i mares que porten els seus infants a la biblioteca.
- que sempre hi ha tant un moment de lectura compartida com de creativitat.
- que es dóna molta importància a l’espai i a la seva ambientació. L’entorn es modifica per acostar-nos a la bellesa dels àlbums il·lustrats que es treballaran.
- que hi ha la voluntat expressa per part dels professionals que duen a terme els laboratoris de compartir el contingut d’aquestes activitats per tal que tothom que vulgui els pugui aplicar, modificar, etc...
Alguns dels laboratoris realitzats a la biblioteca de Sant Ildefons han estat:
- Malabarismes de paper, sobre els llibres pop-up.
- Picnic de contes, sobre alguns clàssics anglesos com els contes de Beatrix Potter.
- Monogràfics sobre autors: Eric Carle i Anthony Browne.
Després de la presentació d’aquestes dues experiències, vam fer una pausa per esmorzar. Va haver-hi esmorzar físic (amb croissants, entrepans, sucs i cafès), però també esmorzar intel·lectual, amb unes magdalenes de paper que contenien preguntes molt gustoses, i que ens serviran com a punts de partida per generar debats en properes trobades. Les dues magdalenes que vam tastar durant aquesta primera trobada van ser:
- Estan les nostres biblioteques preparades per atendre infants amb discapacitats?
Aquesta pregunta va donar peu a pensar en els espais físics, en els nostres fons, i en la capacitat del personal per atendre infants amb discapacitats que poden ser molt diferents i en diferents graus. Els espais han d’estar ben adaptats, els fons han d’estar identificats, i com a professionals hem d’estar preparats i formats per detectar i atendre les necessitats dels infants discapacitats.
- Quins coneixements necessitem com a mediadors de lectura?
Algunes de les idees que van sortir van ser:
o Cursos de prescripció literària, com el que recentment va organitzar la GSB.
o Llegir! Per motivar en la lectura hem de ser nosaltres bons lectors.
o Responsabilitat. Ser conscients de la importància de les nostres
recomanacions, i saber distingir l’or de la palla en l’àmbit dels llibres per infants i joves.
o Temps per poder revisar el fons que ens arriba, i no només el de ficció, sinó també el de coneixements, que és molt important i sovint oblidat com a font de lectura per plaer.
Magdalena de maduixa amb pregunta amagada. |
Aquí podeu consultar la llista sencera de preguntes, que serviran com dèiem per debatre en properes trobades.
Per acabar la jornada, ens vam centrar en el tema dels infants amb discapacitats. La Isabel Martín ens va fer cinc cèntims de la recerca que ha realitzat sobre quin tipus d’activitats es fan a algunes de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona, i des de la Biblioteca Central de Cornellà ens van explicar la seva experiència col·laborant amb l’escola d’educació especial Virolai de Cornellà, una relació que ambdues parts qualifiquen de molt positiva i de la qual també en podeu llegir la memòria en el document adjunt. A continuació, teniu els enllaços als documents aportats per totes les biblioteques:
- Cornellà Central.
- Horta Can Mariner.
- Jordi Rubió i Balaguer.
- Josep Janés.
- La Bòbila.
Els “Esmorzars infantils” tindran una periodicitat trimestral. El proper està previst pel 3 d’abril a la biblioteca Pare Miquel d’Esplugues de Llobregat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada