dimarts, 18 de desembre del 2012

Crònica (piulada) de la matinal LIJera 100x100x100

Mentre acabem d'enllestir una crònica amb cara i ulls del que va ser la matinal LIJera 100 llenguatges, 100 espais, 100 moments per llegir en família, que vam organitzar ahir, comencem a obrir boca amb les piulades que vam compartir mentre es desenvolupava la jornada, amb l'etiqueta #matinalLIJ.


Ole, ole, ole! "@cobdc: Comença la matinal del Grup Jim Botó "100 llenguatges,100 espais, 100 moments per llegir"." #matinalLIJ


Maria Vinuesa "sempre quan es fan coses que no s'han fet mai hi ha una mica d'incertesa però sense incertesa no avancem" #matinalLiJ

Maria Vinuesa:" les famílies tenen un pes fonamental en les escoles Reggio Emilia, part important del projecte pedagògic". #matinalLIJ

Segueix la sessió matinal del Grup de literatura infantil i juvenil des de #matinalLiJ

M.Vinuesa: "l'atelier és una figura que recull i proposa diferents tallers i representacions artístiques dels temes treballats"#matinalLIJ

El gran repte d'aquest model pensat per la franja dels 0-6 és funcionar i estendre's en altres etapes. #matinalLiJ

Loris Malaguzzi va anar augmentant la seva implicació en el projecte fins a liderar-lo, aportant visió i projecte de futur. #matinalLiJ

"Els mestres acompanyen el procés d''aprenentatge dels infants i dissenyen les condicions per tal que es puguin dur a terme"#matinalLIJ

Els infants que estan en un mateix pla aprenen molt de les interrelacions que estableixen entre ells. #matinalLiJ

Reggio Emilia neix post 2a guerra mundial com a model autogestionat per famílies i professorat crític amb el model regular#matinalLiJ

Els grups són de 20 o 25 però sempre amb dues persones al capdavant, això facilita un diàleg pedagògic entre elles. #matinalLiJ

RE aposta per un personal multidisciplinar amb referents teòrics potents que orientin la pràctica. #matinalLiJ

No tenen material curricular convencional i les observacions condicionen les programamcions. #matinalLiJ

La documentació és clau per fer visible la seva activitat, a la comunitat de la que l'escola forma part. #matinalLiJ

Hi ha una formació inicial del mestre però és la reflexió crítica i conscient és molt important. #matinalLiJ

L'experiència Reggio Emilia ens fa reflexionar com organitzar d'altres maneres allò que creiem que s'ha de fer diferent. #matinalLIJ

Hi ha una gran cura de l'estètica, com a objectiu pedagògic#matinalLiJ

RE suposa que l'infant pugui fer el que li interessa sense que representi un desgavell total ja que l'adult els acompanya.#matinalLIJ

L'escola ha de ser eclèctica i es pot inspirar en molts moviments però ha de tenir un projecte propi. #matinalLiJ

Hem de respectar a l'infant, la seva llibertat i al seu potencial.#matinalLiJ

Des de les biblioteques hauriem partir dels infants a l'hora de programar. Com facilitem la seva partcipació? #matinalLiJ

Des de la biblio hem de pensar molt quin és l'objectiu i elements que afavoriran que l'espai de participació es dugui a terme. #matinalLIJ

Les famílies s'han de sentir respectades, hem de comptar amb elles encara que això no impliqui fer sempre el que volen. #matinalLiJ

Uoooo! Exclusiva! Coneixem l'enigmàtica autora Neus Moscada a la#matinalLIJ!!! :)

Com presentar un llibre facilitant al lector l'anàlisi dl contingut i la forma i l seu gaudi, comprensió i desig x la lectura? #matinalLiJ

Com fer un llibre amb un foli en 5 passes i moments en que m'agrada estar sola perquè només quan estic sola... #matinalLIJ

Per què aquestes rodones diuen que són diferents? #matinalLIJ

Opció 1: presentar el procés de creació del llibre i reproduir el procés que volien seguir els autors en un nou mini-llibre. #matinalLiJ

Opció 2: proposar que ells escriguin la ressolució de la història i juguin amb aquest concepte" #matinalLIJ

Opció 3: jugar amb els matrials o objectes que apareixen a la història. #matinalLiJ

Jo, Iris, de 31 anys, crec que aquestes rodones diuen que són diferents perquè... #matinalLIJ pic.twitter.com/IC8C9hXM

Una fórmula d'avançar potser és mirar-nos les coses des d'un altre punt de vista. #matinalLiJ pic.twitter.com/omGukv4T


Debat: "Som les biblioteques, institucions massa tancades?"#matinalLIJ @CarmeFenoll

Debat: "Hi ha coses que potser no les canviarem, però i si potser sí?"#matinalLIJ

Debat: "Provem diferents espais, propostes...però no les deixem estar, mirem-les, mimem-les, girem-les del revés, reflexionem."#matinalLIJ

Debat: "Les sales infantils acompanyem els infants en el procés creatiu, el fomentem? O no estem prou preparats?" @CarmeFenoll #matinalLIJ

En molts casos els infants no són el centre ni tenen cap veu en la definició de les biblioteques i les àrees infantils. #matinalLiJ

Debat: "Estem massa capficats en processos tècnics i paràmetres estadístics que no ens deixen fomentar el procés creatiu?"#matinalLIJ

Debat: "Repensem el servei, obrim camins cap al procés creatiu, però mantenint un terme mig entre la nostra quotidianitat"#matinalLIJ

Debat: "Manca una cultura de participació, hem de començar a generar-la, 1rs resultats no seran els+ òptims, n'aprendrem"#matinalLIJ

Deures: establir relacions amb altres professionals, 2 viatges, formar-nos n partcipació, treballar n l'ideari d'àres infantils #matinalLiJ

I treballar amb els arquitectes per tal de facilitar que tinguin més present a l'infant i a les famílies en el seu projecte. #matinalLiJ

Debat: "Hem de tenir un ideari molt clar sobre les nostres necessitats i cap a on volem anar, i revisar i refer constantment" #matinalLIJ

Deures: 1) viatge a Reggio Emilia i Munic-Hamburg 2) redactar un ideari de les àrees infantils #matinalLIJ

Deures: 3) programar un curs sobre què és un procés de participació i com generar-ne canals des de la biblioteca. @cobdc #matinalLIJ


FI DE LA CRÒNICA piulada!


































dimarts, 11 de desembre del 2012

Els millors àlbums il·lustrats del 2012


El proper dijous 13 de desembre a les 18h, conferència Els millors àlbums il·lustrats del 2012, a càrrec de la il·lustradora Anna Castagnoli.
I presentació dels projectes editorials de A Buen Paso, Ekaré, Thule i Libros del Zorro Rojo a càrrec dels seus editors.
A la Biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona.

dimecres, 5 de desembre del 2012

Segells molt il·lustrats








Ara que ve Nadal, sabríeu identificar qui és l'il·lustrador d'aquests segells especials que el Regne Unit ha posat en venda per aquestes festes?

[Podeu fer click a la imatge per veure-la més gran]

Veurem algun dia segells nadalencs a casa nostra il·lustrats pel Roger Olmos, l'Elena Odriozola, l'Iban Barrenetxea, o en Max?

dimecres, 21 de novembre del 2012

Conversa amb Linsabel Noguera

L'Esther Pozo, bibliotecària infantil i jimbotiana, ens envia un text sobre les converses i experiències que ha viscut amb l'especialista en LIJ i narració oral, Linsabel Noguera. Gràcies per compartir-ho amb tots nosaltres! Aquesta és la seva crònica:

Fa unes setmanes va passar per la nostra terra Linsabel Noguera. La Lin (que és com li diuen els seus amics), va venir des de Caracas (Veneçuela) fins a Barcelona per participar com a contacontes invitada en el 3r Festival de Narració Oral Munt de Mots. Allà va demostrar la seva talla com a narradora oral, però a més va compartir amb mi converses plenes d’entusiasme per la literatura infantil. 
També em va parlar de La Rana Encantada, l’organització que va crear ara fa quatre anys i que es dedica a promoure la lectura i fomentar la creativitat plàstica entre els nens i els seus pares. La Rana Encantada funciona com una empresa de gestió cultural a l’ús, on entitats o particulars poden sol·licitar alguna activitat o taller del seu catàleg. 
Les activitats per a nens són una combinació de narració o lectura de contes, més un taller d’expressió artística derivat de la sessió. Per als adults, disposen de tallers de narració oral i sessions de “formació” en estratègies d’animació lectora. 

Però de tota la seva oferta, allò que em va impressionar més va ser la seva faceta més solidària, desenvolupada amb el programa Comparte tu alegría. Amb aquest, la Lin i el seu equip també es dediquen a arribar fins aquells indrets més pobres (que malauradament no falten en el seu país) per crear petites biblioteques autogestionades per la comunitat local. 
El procés consisteix en recopilar llibres, material plàstic i mobiliari que pot ser donat per particulars o empreses de manera totalment desinteressada; després, habiliten l’espai que el barri desitgi com a futura biblioteca i finalment, formen a pares i joves motivats en animar l’espai. 

Quan des d’aquí pensem en Veneçuela i LIJ, automàticament pensem en el Banco del Libro, organització que admiro profundament, però permeteu-me que opini que La Rana Encantada complementa molt bé el Banco amb un treball més dinàmic, que apropa, literalment parlant, els llibres als nens. Mentre que en el primer cas, es treballa per crear una biblioteca de qualitat en LIJ, tant per a nens com investigadors, i cal desplaçar-se fins al seu local per poder aprofitar els seus recursos i activitats; en el segon cas, La Rana Encantada recull els fruits del treball d’investigació i selecció del Banco, per portar-los allà on està el públic. En resum, les meves felicitacions pel treball que realitzen i espero que segueixin així per molt de temps!

Fotografies de la creació d'una biblioteca al poblat de Turgua 
(municipi de El Hatillo, estat de Miranda)

dilluns, 19 de novembre del 2012

Laboratori de laboratoris

Per tots aquells que no esteu assabentats, us volem donar a conéixer una activitat que de manera una mica "clandestina" va tenir lloc el passat 7 de juliol a la Biblioteca Roca Umbert (BRU) de Granollers.

Com sabeu (i si no ho sabeu, us ho expliquem), la BRU, i al seu capdavant l'Anna Mas i la Glòria Gorchs, són pioneres en unes activitats que uneixen foment de la lectura i creativitat i que van anomenar "Laboratoris de lletres i imatges". La seva activitat es pot seguir a través del blog dels laboratoris, on estan disponibles tots els materials de les sessions (bibliografies, descripció de les activitats, etc...). Tant l'Anna com la Glòria, així com també la Nati Calvo i la Marta Roig (que també havien començat una experiència similar a la biblioteca de Montbau de Barcelona) sabien d'altres persones que havien dut o estaven posant en marxa projectes semblants a altres indrets de Catalunya, i van voler convidar-nos a un petit grup de persones a reflexionar sobre la idea dels laboratoris i a posar en comú les nostres experiències, idees, projectes de futur, etc...

Així va ser com, tal i com us explicava al començament, el 7 de juliol ens vam trobar a la BRU. La Jornada va estar estructurada en una primera part amb breus presentacions de les diferents experiències d'arreu del territori, la realització in situ d'un laboratori ("Poetria elemental / Zoolopoètica"), l'avaluació per part dels participants del laboratori, i una última part en la qual tots plegats vam reflexionar sobre diferents aspectes claus en el desenvolupament dels laboratoris (l'espai, el paper del conductor, la metodologia, la filosofia...).

La idea és que aquesta jornada es repeteixi de manera anual i serveixi com a punt de trobada per posar en comú les experiències de les persones que es dediquen a aquest tipus d'activitats, així com també per donar suport i engrescar a altres professionals en l'extensió de la xarxa de laboratoris arreu de les biblioteques del nostre entorn.

Tots els materials de la jornada estan disponibles per a la seva consulta en aquest espai de la Wiki del grup de treball, i aquí sota us deixem unes quantes fotografies on podreu veure com ens vam ensortir els participants en la creació del nostre animal poètic...



[Feu click per veure les fotos ampliades]

dijous, 15 de novembre del 2012

Reflexió al voltant del llibre àlbum

Seguint el model de l'entrada anterior, volia enllaçar-vos una entrada que ha aparegut al bloc d'Anatarambana on l'autora, l'especialista de literatura infantil Ana Garralón, manifesta que ja està cansada de que tot el dia parlem d'àlbums il·lustrats.

Crec que el debat que planteja amb el títol: "Cansados del libro álbum. Sobre la infantilización de la lectura" pot ser tan interessant com el que ha obert Darabuc sobre la narració oral.
Trobareu l'entrada i diferents opinions en aquest enllaç del seu bloc.

Des del jimbotó, que no amaguem que som unes més que fidels enamorades i defensores de l'àlbum il·lustrat, us convidem a dir la vostra al voltant d'aquest tema.

dijous, 8 de novembre del 2012

Sobre la qualitat dels contes narrats a les activitats de les biblioteques públiques

Reproduïm el primer paràgraf d'aquesta invitació a reflexionar sobre les activitats de narració oral a les biblioteques públiques. Passeu-vos-hi, llegiu, reflexioneu, opineu... s'estan plantejant coses molt interessants.


Abro aquí un tema que puede ser polémico, pero agradecería que no recibiera respuestas gremiales de ningún tipo, pues no pretendo atacar a ningún colectivo. Quizá lo más interesante será la opinión de las madres y los padres, como transmisores de la opinión de los niños. Pero con matices: hay formas de narrar donde, al menos yo, veo exceso de gritos y recursos fáciles (como una escatología barata) y sin embargo quizá los niños se estén partiendo de risa. La narración debe tener un mínimo de calidad y ese juicio, aunque no sea objetivo, no les corresponde a los pequeños.
Me refiero a la calidad de los cuentos narrados en actividades de las bibliotecas públicas, más específicamente, en aquellas actividades de «cuentacuentos» que suponen un coste para la biblioteca (dejo aparte los casos de voluntarios, ya sean usuarios o empleados del centro).

dimecres, 7 de novembre del 2012

Como Pedro por mi casa 2012

Ahir va començar el (ja tradicional?) Festival Internacional de Llibres Il·lustrats "Como Pedro por mi casa" que organitzada per Julia Pelletier i Silvia Miralles a la llibreria La Central del Raval.


I em preguntava si ja tradicional perquè des del 2006 podem gaudir d'aquest festival on el dibuix i la il·lustració són els protagonistes. No us deixeu perdre aquesta cita! Trobareu més info al seu bloc.

dimarts, 6 de novembre del 2012

Laura Gallego guanya el Premi Nacional de Literatura infantil i Juvenil 2012

L'escriptora valenciana Laura Gallego ha guanyat el Premi Nacional de Literatura Infantil i Juvenil 2012 amb la seva obra Donde los árboles cantan, enquadrada en el gènere fantàstic-èpic. El premi concedit pel Ministeri d'Educació Cultura i Esport i dotat amb 20.000 euros, distingeix el millor llibre de literatura infantil o juvenil publicat el 2011 en qualsevol de les llengües oficials que es parlen a Espanya.

Per a més informació podeu consultar la seva web personal:

http://www.lauragallego.com/

dilluns, 5 de novembre del 2012

Entrega del V Premi Carme Romaní

El passat dilluns 29 d'octubre de 2012, un destacament de membres del grup de treball de biblioteques infantils del COBDC (més conegudes - en aquest cas en femení - com a jimbotianes), ens vam desplaçar fins a la biblioteva Joaquim Carbó de l'escola Sant Josep El Pi de L'Hospitalet per fer entrega del V Premi Carme Romaní a en Jaume Centelles, mestre de professió i lletraferit de vocació. Ens va rebre preparat fins el cinturó per rebre el premi.



A més del cinturó, el Jaume també ens havia preparat xapes, un pica pica, i un discurs que ens va emocionar a tots els presents a la sala, i ens va fer sentir estrelles de Hollywood durant una estona.

No sabem què ens va agradar més, si el discurs, el cinturó, els xips de verduretes, o l'ambient càlid i acollidor d'una biblioteva (ja us haureu adonat que la "v" no és una errata: un cop, d'acord; dos deu voler dir alguna cosa...) on es nota que els llibres són vius i que els infants els viuen d'una manera especial.
No és que tinguéssim cap mena de dubte, però passar una estona amb el Jaume i els seus companys de l'escola Sant Josep El Pi ens ho va confirmar: un premi ben merescut, i que segur no serà l'últim que rebran tots plegats, que encara els queden molts anys d'animació lectora per gaudir.