divendres, 12 de juliol de 2013

Resum de la trobada pedagògica de l'Hospitalet

Gràcies a la Marisa Trucharte disposem d'un petit resum de què va ser aquesta jornada que fa uns dies us recomanàvem.
Moltes gràcies per fer-nos de reportera!


RESUM DE LA 18ena.TROBADA PEDAGÒGICA 

“Lectura, emocions i sentiments” 
DIMARTS 2 DE JULIOL DE 2013 HOSPITALET – AUDITORI BARRADAS 
Organitza: el servei educatiu de l’Hospitalet en col·laboració amb les Biblioteques públiques en el marc del seminari de les Biblioteques escolars 


L’auditori d’una de les ciutats més actives de Catalunya en la promoció de la lectura va obrir les seves portes a la 18ena.Trobada pedagògica “Lectura, emocions i sentiments”. 

L’acte va acollir a especialistes i representants de la cultura, la pedagogia, l’Ensenyament, les biblioteques escolars i les biblioteques públiques del país. 
Les intervencions de tots els ponents van coincidir en el denominador comú de la necessitat que els nostres fills, els nostres estudiants i usuaris rebin la millor de les atencions educatives i de formació a través d’una lectura de qualitat, és a dir aquella que acompanya al lector en l’adquisició de coneixements sense oblidar la gestió dels seus sentiments i emocions i en l’adquisició no només de coneixements, sinó també de cultura. 

Pilar Domínguez, Cap dels Serveis Educatius de Barcelona Comarques i moderadora de la taula va donar la paraula a intervencions que des de l’ inici fins a la cloenda de la trobada van mantenir el nostre interès. 

La presentació iniciada pel Regidor de cultura de la ciutat, Jaume Graells per a qui “la lectura és el cor de les competències comunicatives”, va anar seguida de la Directora dels Serveis Territorials, Montserrat Llobet, qui va subratllar la importància dels mediadors entre lector i lectura, i de que aquests experimentin abans el gust per les lectures que després recomanen o llegeixen amb els estudiants. 

L’experta en lectura emocional, Elisabet Abeyà, a la seva conferència ens va recordar els aliats més eficaços per educar en emocions i coneixements de forma equilibrada a través de la lecto-escriptura de la poesia de qualitat. Ens va recomanar mantenir un clima de màxima comprensió educativa i pedagògica vers als lectors (especialment, vers als infants). Per acabar fent-nos saber que “sense emocions no hi ha aprenentatge” i que “tot el que aprenem està relacionat amb un component emocional i afectiu que no podem oblidar en el moment de transmetre el gust per la lectura i la necessitat de coneixement.” 

La Trobada va continuar amb la Taula rodona “Biblioteca escolar: Llibres plens de sentiments” on la intervenció de Cecília Lladó (responsable del projecte “puntedu” de les biblioteques escolars de la Generalitat de Catalunya) ens va suggerir que poséssim a l'abast dels estudiants d'ensenyament públic l'àlbum il·lustrat perquè sent aquest de màxima qualitat literària, artística i cultural, és una eina dinamitzadora de la lectura que facilita la comprensió lectora. 

Vam ser informats del que s’està fent a altres països (La lectura a Europa) de la mà d’un expert en biblioteques escolars de la categoria de Jaume Centelles, mestre i director de l’escola Sant Josep-El Pi i 5è Premi Romaní, 2012 (concedit pel Grup de treball del Col·legi de Biblioteconomia i documentació “Bib.botó”). 

La Rosa Isern (mestra, llibretera i bibliotecària de les Biblioteques públiques de L’Hospitalet) ens va comentar que els ciutadans disposàvem d’una acurada guia de lectures  per treballar les emocions i els sentiments. 

Com no podia ser d’una altra manera, els protagonistes de la cloenda van ser les veus dels estudiants de primària i les seves lectures i treballs (sobre la poetessa Joana Raspall). 
Un corpus d’experiències lectores, emocions i sentiments explicats pels mestres i bibliotecaris/-àries de les escoles de L’Hospitalet : Puig Gairalt, Ernest Lluch i Pau Casals respectivament.