dilluns, 25 de novembre de 2013

Storyplay'r, portal digital de LIJ per a tauletes


El món audiovisual ha obert camí als portals de continguts digitals per subscripció i ara és el torn de la literatura infantil.
Dimecres, al voltant del Salon du Livre et de la Presse Jeunesse de Montreuil, s'estrena el portal Storyplay'r que per una subscripció mensual de 4.90€ permetrà l'accés i la lectura per a tauletes digitals de centenars d'obres. L'aplicació també permet enregistrar la veu de l'usuari explicant el conte i compartint la narració amb qui és vulgui a través d'internet.


via @erenumerique

dilluns, 11 de novembre de 2013

Apunts de la xerrada "El llibre digital il·lustrat"

El passat 5 de novembre vaig poder assistir a la xerrada El llibre digital il·lustrat, organitzada pel Servei de Documentació de Literatura Infantil i Juvenil de la Biblioteca Xavier Benguerel
És un tema que m'interessa perquè tot i que estic força al dia amb les noves tecnologies, a l'hora d'aplicar-les als nous formats de lectura no m'hi he posat gaire. Tot just fa poc que tinc un llibre electrònic...

La xerrada va anar a càrrec de Lluis M. Abián, Marga Martínez Garriga i Noemí Pes, il·lustradors i editors d'Edita Interactiva, una associació de petits editors digitals.
L'Anna Herráez del SDLIJ, amb molta amabilitat, ha penjat les presentacions dels tres ponents i un document amb enllaços de recomanacions d'apps fetes per la Biblioteca Artur Martorell.
Jo vaig anar recollint apunts d'allò que més em va cridar l'atenció, alguns els vaig piular, d'altres no. Els comparteixo amb vosaltres.
Gràcies Anna, un altre cop, per l'organització!!!


El llibre digital il·lustrat
* Cada dispositiu digital és compatible per a un format de lectura diferent
* Existeixen multitud de formats diferents i cada format té el seu dispositiu ideal per a la lectura
* Les tauletes són els dispositius ideals per a les apps d'àlbum il·lustrat
* Hi ha disponibles interessants formats que permeten crear i maquetar continguts propis il·lustrats #iBooks

Procés de creació i producció d'una app infantil
* Per què adaptar el contingut al format i dispositiu tablet? -> per versatilitat
* Tant si s'adapta una obra en paper com si es crea d'inici, el guió es pensa per al format digital
* El disseny estètic del contingut  ha de ser atractiu així com la interfície de l'app que també ha de ser senzilla perquè els nens hi puguin interactuar
* Introducció d'un nou element respecte al paper -> la composició musical que acompanya (o no) la narració
* Les apps són multilingües

App + LIJ un món de possibilitats creatives
* Una app literària és un llibre enriquit amb moltes possibilitats creatives
* Respecte al llibre en paper perdem coses, però també en guanyem -> món sensorial i connectivitat
* Les caputxetes de la Caputxeta
-> per a primers lectors
-> interactivitat al servei de la història
-> aprendre els colors i lèxic amb elements mòbils i sonors
-> multilingüe
* Les cases perdudes
-> multilingüe
-> per a lectors juvenils
-> música i so
-> literatura amplificada -> utilització de les xarxes socials per ampliar i amplificar el contingut inicial a través de la participació a Facebook
* El menú del circ del cel
-> una obra oberta que permet anar actualitzant el contingut
-> lligada a un blog
-> conte + app de receptes
* Por cuatro esquinitas de nada -> Premi Obra Digital Bologna 2012
* Les app literàries permeten jugar amb l'estructura narrativa -> no lineal, lectura disruptiva, hipervincles
* Escollir un bon contingut, conèixer a fons les possibilitats del mitjà i explotar-les coherentment.

Torn de preguntes
-> Respecte al percentatge de vendes a Espanya
* cal actualitzar el contingut per ser novetat, que les apps siguin multilingües per obrir nous mercats
-> Respecte al cicle de vida d'una app literària
* si es van actualitzant les versions de l'app aquesta es posicionarà millor dins del mercat
* el fet que constantment s'actualitzin els sistemes operatius obliga a fer noves versions de les apps
-> Respecte al mercat Apple/Android
* A Google Play és difícil que et visualitzin perquè la botiga no té categories infantils
* Hi ha moltes més opcions gratuïtes i el públic no consumeix tant contingut de pagament
-> Respecte a l'equilibri entre creació i adaptació de contes populars
* És bo per al posicionament dins del mercat l'adaptació dels contes populars pel referents emocionals dels lectors, només cal comprovar la quantitat de Caputxetes i Alícies que es poden trobar a les botigues digitals
* Depen de l'empresa i de l'aposta comercial
* Encara que els textos estiguin lliures de drets, això no suposa que no l'autor/editor no tingui despeses perquè aquest text s'ha d'adaptar i traduir a diferents idiomes
* Oportunitat de recuperar les obres (textos i il·lustracions) d'autors publicats als 80-90 que ja no es troben al mercat editorial en paper
* La tasca editorial al món digital s'ha de realitzar igual, no és només escanejar i posar disponible en format pdf.
* El volum empresarial i l'estructura de mercat et determina l'opció entre adaptar contingut i crear-ne de nou

Aquests són els apunts que vaig anar recollint durant la xerrada, però no deixeu de llegir-vos els documents que he citat a l'inici, són les fonts originals! :-)

dimecres, 6 de novembre de 2013

Club de lectura infantil Caçadors de llibres


A la Biblioteca Font de la Mina de Sant Adrià de Besòs tenen un club de lectura infantil molt especial. Un club de lectura en veu alta quinzenal. El club té més d'un any de vida. Els seus objectius son:
     

  • Despertar el gust per  la lectura
  • Fomentar la Comprensió lectora
  • Desenvolupar la imaginació
  • Treballar amb valors i l’autoestima del nen:  Hàbits, Atenció, Respecte, etc.

Característiques:

Es tracta d’una activitat on es  fomenta la comprensió lectora gaudint, a través de diferents estratègies iper aconseguir l’aprenentatge amb el lleure des de la biblioteca pública i sense interferir en les activitats escolars dels infants del barri de La Mina de Sant Adrià de Besòs.

Es tracta d’una activitat voluntària, agradable, divertida i que s’endinsa en el contingut del llibre. Estimula la imaginació i ajuda a reflexionar al nen i a fomentar la seva autoestima a partir de l’autonomia en la lectura.

Exigeix un seguiment de l’activitat i una implicació per part del nen.     

                     
Desenvolupament de l’activitat:

Es reben els nens a la porta de la Biblioteca com a acte d’acolliment i se’ls convida a anar  al lavabo per a que després no hi hagin interrupcions i s’han de rentar les mans. Aquesta activitat té la funció d’assolir els hàbits d’higiene i de respecte a les persones que organitzen l’activitat i dels materials utilitzats.

Els pares, o familiars han de respectar l’horari i els nens no poden sortir fins que  s’acaba tota l’activitat. L’objectiu és educar als pares i als nens en el compliment del compromís d’assistència al Club.

S’entra a la Sala i  els nens ja tenen els materials preparats. Es presenta el personal de la biblioteca i cada un dels nens. S’expliquen els instruments que es fan servir per la dinamització de la lectura: la vareta màgica,que dóna el torn de paraula, la campaneta que fa que recordem que hem de respirar quan es vegi la coma, y el palet que sona quan es vegi el punt. Es dóna molta importància a respectar el torns de paraula.

Cada nen llegeix un paràgraf. El personal de la biblioteca fan preguntes sobre el que estan llegint per anar recordant i comprenent. Ningú corregeix quan s’està llegint, només ho llegeixen bé el personal de la biblioteca, però no diuen això no, o ha estat  malament.

Quan s’acaba el conte es fa la petita representació, dibuix, trencaclosques, etc...sobre el conte. S’escullen jocs que estimulin i potenciïn: hàbits, sentiments, reflexions, atenció, etc.

Es fan fotos i entre tots es fa la cançoneta dels membres del Club Caçadors de Llibres i el gest de caçar llibres com si fossin papallones.

El temps de lectura i de comprensió és de màxim de 25 minuts i la resta de temps es destina al joc.


Públic al qual va adreçat: nens i nenes de 6 a 8 anys. Cada sessió hi pot tenir un mínim de 2 nens i un màxim de 12 , tot i que es recomana 10 nens. Son nens procedents dels diferents Casals del Barri amb dificultats lectores i nens de la biblioteca.

La valoració és molt positiva.




diumenge, 3 de novembre de 2013

Mapa de clubs de lectura juvenils de Catalunya

Arran d'una consulta d'una usuària de biblioteques públiques, des del Bib Botó estem fent un mapa on hi volem encavir tots els clubs de lectura juvenils que es fan a Catalunya.

Ens podeu donar un cop de mà?

Si a les vostres biblioteques o llibreries en feu, ens podeu passar la següent informació?
- nom del club
- les edats
- l'adreça postal 
- l'adreça electrònica

Tota aquesta informació l'heu d'enviar a la Marta Martí, que és la professional que gestionarà la informació rebuda: marta.marti2@terrassa.cat

Un cop fet el mapa, el penjarem a la wiki del Grup de treball Bib.Botó, tal i com es va fer amb les Llibreries especialitzades amb Literatura Infantil i Juvenil que tenim a casa nostra.

Moltes gràcies per endavant!

[Aprofitem per recordar-vos que la wiki l'alimentem entre tots i que si trobeu a faltar alguna llibreria o algun canvi de web o adreça, etc. ens aniria molt bé que ens ho fessiu saber.]